Jag har tagit ställning


Jag donerar mina organ och vävnader efter min död.
Det beslutet tog jag för ganska precis två år sedan och i våras gav jag blod för första gången. Varje år får ungefär 500-600 svenskar något nytt organ och åtminstone lika många väntar på en transplantation. I Sverige råder det stor brist på organ och en av fem vuxna och vartannat barn som väntar på nya organ avlider innan det finns organ att transplantera.

Om du är intresserad och vill veta mer kan du gå in på livsviktigt.se där kan man registrera sig och läsa om donation av vävnader och organ. Det är väldigt viktigt att gör sin vilja känd. För pågrund av ovisshet blir många donationer inte av. 8 av 10 svenskar är positiva till att donera efter sin död men om den avlidnes vilja är okänd säger de anhöriga ofta nej.

Vi kan rädda liv!



Inspirationen till detta blogginlägg kommer från Heja Abbe, en blogg om Abbe nu tre år som föddes med ett hjärtfel. I det här inlägget (klicka här) skriver Abbes pappa om donationer.



PS:  Idag är det Europeiska donationsdagen. 18 oktober

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0