Schampoo är dåligt för ditt hår!



De flesta schampoo som finns innehåller SLSer (Sodium Lauryl Sulfate eller Laureth Sulfate) som är ett väldigt slitande ämne och används inte bara i schampoo men även i tandkräm och tvål. SLSer är kända som irriterande ämnen och det kan också orsaka håravfall.

Så om du vill sluta använda scampoo, följ dessa steg (som har hämtats från lockig.se):

 När du slutar använda schampo, krävs det dock att du inte heller använder produkter som innehåller mineraloljor och silikoner. Dessa ämnen är inte vattenlösliga, och om du fortsätter att tillföra sådana ämnen utan att tvätta bort dem, byggs de upp på håret: Håret blir matt, platt och livlöst, det kan kännas kladdigt som otvättad ull, och blir omöjligt att styla. Innan du ställer undan schampoflaskan för gott måste du därför schamponera en sista gång med ett schampo som innehåller sulfater, så du får bort alla rester av mineraloljor och silikoner. Följ dock inte upp med ditt gamla, silikonspäckade balsam! Använd istället ditt nya, godkända balsam efter tvätten eller varför inte ge håret en extra bra start med en rejäl inpackning?


Men det finns alternativ, schampoo utan de slitande sulfaterna och man kan även göra eget "schampoo":

Detta har jag kopierat från denna sida.
Metoden kallas oftast för ''no poo'' (no shampoo) och kan inkludera flera metoder.
-- Det ursprungliga no poo metoden är att endast tvätta med Bikarbonat (jo det funkar!) och ÄppelCiderVinäger.
-- WO (water only) där använder man sig endast av vatten och hårborstning.
-- Men sen finns också en metod som egentligen kallas CO-wash (Conditioner Only)
-- Sen också metoder där man tillverkar sitt eget schampoo av diverse ätabara produkter så som honung, bikarbonat, ägg etc.

Kommentarer
Postat av: Linn

Alltsa nu far du ger dig:P Orkar inte lasa mer ingredienser pa flaskor innan jag koper:P Jag alskar mitt schampoo det luktar gott sa jag ska fortsatta anvanda det varje dag... tills jag far tvangstankar:P

2009-05-01 @ 19:05:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0